فن آوری اطلاعات و خدمات صنعتی شرکت سنا اندیشه

فن آوری اطلاعات و خدمات صنعتی شرکت سنا اندیشه

آموزش و بحث در مورد واحد های تعمیراتی شرکت سنا اندیشه در پروژه پتروشیمی آریاساسول
فن آوری اطلاعات و خدمات صنعتی شرکت سنا اندیشه

فن آوری اطلاعات و خدمات صنعتی شرکت سنا اندیشه

آموزش و بحث در مورد واحد های تعمیراتی شرکت سنا اندیشه در پروژه پتروشیمی آریاساسول

تله بخار

تله بخار چیست (Steam Trap)


  

          تله بخار یک ولو اتوماتیک است که کندانس ، هوا ، CO2 و گازهای کندانس نشونده دیگر را از سیستم جدا کرده و اجازه عبور به بخار زنده نمی دهد بدین معنی که برای کندانس و هوا و CO2 و گازهای کندانس نشونده دیگر باز است و برای بخار زنده بسته می باشد.


انواع تله بخار  Types of steam traps  :

1-  تله های شناور

2-  تله نوع سطل باز

3-  تله های سطل
وارونه

4-  تله ترمودینامیکی

5-  تله ترموستاتیک انبساط فلزی

6-  تله ترموستاتیکی فشار متعادل

7-  تله دو فلزی (بی متال)

تله های بخار را از نظر نوع، کلاً به سه دسته تقسیم می کنند:

تله بخار ها به سه گروه عمده تله های ترموستاتیک -مکانیکی و جنبشی تقسیم می شوند .تله های ترموستاتیک دارای یک عضو دو فلزی یا فانوسه ای می باشند ،که کندانسه فوق سرد و بخار را تشخیص داده و در صورت وجود کندانسه یک شیر را باز می کنند .تله بخار ترموستاتیک دو فلزی از یک عضو فلزی که برای این کاربرد دارای ضریب انبساط مناسبی باشد استفاده میکند . تله بخارهای ترموستاتیک فانوسه ای از یک سیال با نقطه جوش پایین تر از آب استفاده می کنند که می تواند ضمن منقبض و منبسط شدن دریچه تخلیه را باز وبسته نماید .این نوع تله ها معمولا در کاربردهای با فشار بالا و در جایی که ذخیره مقداری کندانسه مجاز باشد استفاده می شود . نحوه کار تله های مکانیکی بر اساس نیروی غوطه وری و اختلاف بین چگالی بخار وکندانسه می باشد .تله های شناوری و ترموستاتیکی سطلی و سطلی معکوس سه نوع عموده تله های مکانیکی می باشند .این نوع تله ها کندانسه را در دمایی نزدیک به دمای اشباع بخار تخلیه می کنند .تله های شناوری و ترموستاتیکی ترکیبی از تله های شناوری و ترموستاتیکی فانوسه ای می باشند .این نوع تله ها برای ظرفیت های بالا در فرایندهای بخار کم فشار و همچنین کاربردهای HVAC مناسب هستند .این تله ها تا فشارهای ۲۰۰psi یا بیشتر موجود می باشند .ولی در فشارهای بالاتر مستعد پدیده ضربه قوچ می باشند .تله های سطلی و سطلی معکوس (وارونه ای) برای باز وبسته کردن دریچه تخلیه از نیروی غوطه وری استفاده میکنند .سوراخ تخلیه معمولا در بالا قرار دارد .تا احتمال مسدود شدن آن کاهش یابد .تله های جنبشی بر اساس اختلاف خصوصیات جریان های بخار وکندانسه عمل میکنند .

تله های ترمو دینامیک یا دیسکی ضربه ای یا پیستونی و اوریفیس دار سه نوع عمده تله های جنبشی می باشند .تله های ترمودینامیک یا دیسکی دارای یک عضو متحرک هستند .این عضو یک دیسک است که برای باز کردن دریچه خروجی نشیمنگاه خود را بالا می برد .این نوع تله ها برای سیستمهای بخار پرفشار بسیار مناسب میباشند .تله های ضربه ای یا پیستونی شیر تخلیه خود را بر اساس فشار باز وبسته میکنند .این نوع تله ها به دلیل کوچک بودن منفذ تخلیه ممکن است مسدود شوند و یا گیر کنند .تله های اوریفیسی هیچ عضو متحرکی ندارند و بر اساس اختلاف چگالی کندانسه را به طور مدام تخلیه می کنند . این نوع تله ها تحت شرایط ثابت بار وفشار مانند لوله اصلی بخار بهترین عملکرد را دارند .

مهمترین راه کاهش اتلاف بخار تداوم یک برنامه دوره ای برای بازبینی و تعمیر تله بخار می باشد . هزینه های سالانه تعمیر و یا تعویض قطعات یا خود تله ها در مقایسه با هزینه ناشی از اتلاف بخار بسیار ناچیز است .

برنامه آزمایش و بازرسی تله بخار بسته به نوع تله می تواند از هر یک از موارد زیر تشکیل شده باشد : بازبینی این که انتخاب نوع تله با محل کاربرد تناسب دارد و همچنین سایز و جزییات لوله کشی بررسی شود .

images



تله بخار

هیچ سیستم بخاری بدون تله بخار کامل نمی شود. مقدار کندانسی که در سیستم بخار تشکیل می شود بستگی به نوع فرایند دارد در بعضی موارد نیاز است که کندانس در دمای بخار تخلیه شود در بعضی موارد در دمای پایین تر از بخار باید تخلیه شود که همه و همه به نوع فرایند و طراحی مبدل حرارتی یا مصرف کننده بخار دارد.

ساب کول شدن (Sub Cool) :

          به میزان پایین آمدن دمای کندانس از دمای کندانس اشباع را میزان ساب کول شدن می گویند و این میزان در فرایندهای مختلف متفاوت می باشد.