مهارت و نظافت از موارد لازم در هنگام جا زدن برینگ، جهت کارکرد مناسب آن است. برینگ قطعه دقیقی بوده و در هنگام نصب آن باید از روشهای صحیح و ابزار مناسب استفاده کرد
آماده سازی برای جا زدن
جازدن ترجیحاً باید در محیط بدون رطوبت و گرد و خاک و سایرآلودگیها انجام شود. تمامی قطعاتی که با برینگ در ارتباط هستند (نظیر محفظه،شافت... ) نیز باید تمیز شوند. دقت ابعاد و شکل این قطعات نیز باید کنترل شود؛ و دراین میان تلورانس برینگ نقش بسیار مهم دارد.
هنگام جازدن، برینگ را تا آخرینلحظه نباید از بسته خود خارج نمود. هرگونه موادی که برینگ جهت مقاومت در مقابل زنگزدن و غیره به آنها آغشته شده نیز باید هنگام جا زدن پاک شوند البته پاک کردن سطحبیرونی برینگ و سطح حلقه داخلی که روی شافت قرار می گیرد، کافیست، ولی اگر گریسی کهجهت روانکاری بکار برده می شود با این ماده تطابق نداشته باشد تمامی ماده از برینگباید پاک شود. برینگ هایی که کاسه نمد دارند، هیچگاه نباید شستهشوند.
جازدن
بسته به نوع و اندازه برینگ از یکی ازروشهای مکانیکی، هیدرولیکی و حرارتی استفاده می شود. در هر حال هیچ یک از قطعاتبرینگ در معرض ضربه مستقیم نباید قرار گیرند و نیز ضربه غیرمستقیم فقط به حلقه ایوارد شود که باید جا زده شود. (حلقه داخلی در هنگام جا زدن در روی شافت و حلقهبیرونی در هنگام جازدن در داخل
برینگ با سوراخ داخل استوانه ای
در برینگ های یکپارچه (جدانشدنی) حلقهای که انطباق سفت تری دارد، باید نخست جازده شود. (ضربه به طور غیرمستقیم به آنحلقه اعمال شود). جای برینگ نیز باید کمی روغن زده شود. اگر انطباق خیلی سفت نباشد،برینگهای کوچک را می توان با اعمال ضربه به بوشی که در جلوی حلقه گذاشته شده است،در روی شافت جا زد.
ضربه های چکش به بوش باید به طور یکنواخت روی آن توزیع شودکه برای نیل به آن می توان از یک تکه چوبی سخت استفاده نمود.
در صورتیکه برینگیکپارچه هم در روی شافت و هم در داخل محفظه پرس شود، بین تکه چوبی و برینگ یک بوشقرار می دهیم که هم با حلقه بیرونی و هم با حلقه داخلی در تماس بوده و ضربه به هردو اعمال شود استفاده از یک صفحه میانی که با دو حلقه در تماس باشد وسیلهمناسبی است برای جلوگیری از پیچ و تاب برداشتن حلقه
در برینگهای جداشدنی، حلقه ها می توانند مستقل از یکدیگر جا زده شوند و این امر به سهولتعمل، به ویژه، در مواردی که انطباق پرسی مورد نیاز باشد کمک فراوان می کند.
درموقع جازدن شافتی که حلقه داخلی برینگ بر روی آن نصب شده، در داخل محفظه ایکه قبلاًحلقه بیرونی به همراه قفسه و اجزاء غلتشی در آن جا زده شده است، باید دقت نمود تاورود شافت، باعث خراش اجزاء غلتشی نشود، لذا در این حالت بهتر است از یک بوش مخصوصجازدن، در موردرولبرینگ های استوانه ایوسوزنی استفاده شود.
قطر خارجی بوش باید به اندازه قطر شیار غلتک ها diameter raceway باشد. این مقدار در جداول مشخصات برینگها معمولاً با حرف F نشان داده میشود.
با افزایش قطر، نیروی لازم جهت جازدن برینگ نیز افزایش می یابد، لذا در اینبرینگها از روش حرارتی استفاده می شود. در این روش حلقه داخلی برینگ توسط دستگاههایحرارتی القایی و نظایر آن تا مقدار معینی حرارت دیده، منبسط می شود و سپس بر رویشافت جازده می شود.
برینگها معمولاً نباید بیشتر از 125ºc گرم شوند و نیز دربرینگهایی کهکاسه نمدیکپارچه دارند نبایداز این روش استفاده نمود.
در انتخاب وسیله حرارتی باید دقت نمود تا از فوق گرمایموضعی اجتناب شود.
وسایل توصیه شده گرمکن های الکتریکی Electric heaters،کابینت های حرارتی Cabinet Heating و حمام روغن است.
تنظیم برینگ
از آنجائیکه برینگهای نظیر بلبرینگ با تماس زاویهای و رولبرینگ مخروطی به صورت دوتایی بکار برده می شوند، لقی داخلی آنها نسبت بهیکدیگر تنظیم می شود و یکی از حلقه های برینگ آنقدر جابجا می شود تا برینگ به لقیمثبت یا بار اولیه (لقی منفی) مورد نظر برسد. بسته به اندازه و ترتیب قرار گرفتنبرینگها، جنس شافت و محفظه و فاصله بین دو برینگ، لقی بعد از نصب ممکن است از لقیواقعی در حین کارکرد بیشتر یا کمتر باشد.
اگر به عنوان مثال انبساط حرارتی منجربه کاهش لقی شود، در این صورت لقی اولیه جهت جبران این عمل باید به اندازه کافیبزرگ در نظر گرفته شود.
از آنجائیکه رابطه مستقیمی بین لقی شعاعی و محوری دربلبرینگ های تماس زاویه ای و رولبرینگ های مخروطی وجود دارد، تنظیم یکی از دو لقیکافیست که این کار عموماً در مورد لقی محوری انجام می شود.
مقدار تعیین شده لقیرا در نظر گرفته، در برینگ، از لقی صفر شروع کرده با شل و سفت کردن مهره در رویشافت یا استفاده از واشرهای کالیبره شده یا صفحات نازک فلزی بین حلقه های برینگ وجوانب آن، لقی را کم و زیاد می کنیم.
برینگ با سوراخ داخلی مخروطی
حلقه داخلی این نوع برینگ ها همیشه باانطباق تداخلی نصب می شوند. میزان تداخل در این برینگها با انتخاب تلورانس شافت،نظیر آنچه برای برینگهای با سوراخ داخل استوانه ای صورت می پذیرد، انجام نمی گیرد،بلکه با مقدار پیشروی برینگ بر روی شافت مخروطی یا بوش های کششی و تبدیلیبه تداخل مورد نظر می رسند
.
در نصببلبرینگ های خودتنظیمورولبرینگ های بشکه ایاز یکی از روشهای، میزانکاهش لقی شعاعی یا مقدار جابجایی برینگ بر روی شافت، جهت رسیدن به انطباق مورد نظراستفاده می کنند.
در نصب برینگهای کوچک بر روی شافت های مخروطی یا بوشها ازمهره های قفلی Lock nuts استفاده شده که آچارمخصوص این مهره ها به نام آچار گلویی خاردار Spanner Hook نیز موجود است. سطح زیربوش و زیر برینگ قبل از نصب، باید کمی روغنکاری شود .
در برینگ های بزرگتر ازمهره های هیدرولیکی Hydraulic nut و سیستم تزریق روغن Oil injection استفاده میشود. شافت نیز در این حالت باید شیارها و سوراخهای لازم جهت تزریق روغن را داراباشد.
در جازدن برینگهایی که سوراخ داخلی آنها مخروطی است بر روی شافت، تزریقروغن به فاصله بین برینگ و شافت به سهولت عمل کمک فراوان می کند.
شافت برایانجام این امر باید دارای مجرای ورود روغن باشد
مهره هیدرولیکی بر روی قسمت روزهشده شافت یا بوش بسته شده پیستون آن با فشار به حلقه داخلی، برینگ را بر روی شافتیا بوش قرار می دهد.
.
آزمایش چرخش
در آزمایش کارکرد، برینگ باید دارای روانکار بوده و حتماًتحت یک مقدار بار حداقل قرار داشته و بتواند با سرعتهای کم و زیاد چرخش کند. درصورتی که یک قطعه چوبی یا فلزی را با محفظه در نزدیکترین نقطه به برینگ تماس دهیم،می توانیم صدای حاصل از چرخش آن را کنترل نمائیم.
معمولاً برینگها یک صدای فرفریکنواخت تولید می کنند. صدایی شبیه جیغ یا سوت نشانه روانکار ناکافی است. صدای ریزو سنگین یا ضربه ای غیر یکنواخت نشانه وجود مواد زائد در داخل برینگ است.
بالارفتن دما بعد از شروع چرخش، یک امر عادی است. مثلاً اگر روانکار گریس باشد تا توزیعیکنواخت گریس و ایجاد تبادل حرارتی کامل، دما افت نخواهد کرد.
دمای زیاد غیرنرمال دلالت بر عواملی نظیر زیاد بودن روانکار، پیچ و تاب برداشتن برینگ در امتدادشعاعی یا محوری، عدم ساخت دقیق قطعات مجاور برینگ یا اصطکاک زیاد کاسه نمددارد.
در آوردن
برینگ بعد از درآوردنباید سالم باشد تا مجدداً مورد استفاده قرار گیرد، نیروی لازم جهت درآوردن آنهیچگاه نباید به اجزاء غلتشی اعمال شود. در برینگ های تفکیک شدنی حلقه ها مستقل ازیکدیگر در آورده شده و کار راحت است، ولی در برینگ های تفکیک نشدنی، حلقه ای کهانطباق شل تری دارد، باید نخست درآورده شود. جهت درآوردن حلقه هایی که با انطباقتداخلی جا زده شده اند از وسایلی که شرح آنها در ذیل آورده می شود، باید استفادهکرد:
برینگهای با سوراخ داخلی استوانه ای
برینگهای کوچک را می توان با ضربه های ملایم به یک خار مخروطی درجوانب یکی از حلقه ها، یا با «پولی کش» در آورد برینگهای بزرگتر که با انطباقتداخلی نیز جا زده شده باشند به نیروی بیشتری برای درآوردن احتیاج دارند؛ بخصوص درمواردی که بعد از زمان کارکرد طولانی، خوردگی ناشی از خراش در محل قرار گرفتن برینگروی ژورنال بوجود آمده باشد. استفاده از سیستم های تزریق روغن، این عمل را بسیارتسهیل می کند.
گرمکن های مخصوصی Heaters جهت در آوردن رولبرینگ های استوانه ایبدون لبه یا فقط با یک لبه ساخته شده اند که قادر به گرم کردن سریع حلقه داخلی بدونگرم شدن شافت است، لذا حلقه منبسط شده، براحتی در آورده می شود.
چرخش پیچ، برینگرا به بیرون هل می دهد
پولی کش با چرخش پیچ نیرو به حلقه ایکه درگیر است منتقلشده، برینگ را بیرون می کشد
در آوردن حلقه داخلی رولبرینگ های استوانه ای سری NUP, NJ, NU یا حلقه های داخلی بزرگ تا قطر سوراخ داخلی 400 میلیمتر با استفاده ازحلقه کششی حرارتی با صرفه و ساده است.
این وسیله یک حلقه شکاف دار ازجنس یک آلیاژ سبک همراه با دو دستگیره است که قطر داخلی آن به اندازه قطر بیرونیحلقه برینگ است. برای استفاده از آن، حلقه را بین 200ºc تا 220ºc حرارت داده، رینگداخلی را با آن می گیرند و بیرون می کشند.
جهت اطمینان از انتقال حرارت رضایتبخش از حلقه داخلی برینگ، قبل شروع عمل، آن را با یک لایه روغن مقاوم در برابراکسیده شدن پوشش می دهند.
برینگ با سوراخ داخلی مخروطی
با زدن ضربه به گوه، برینگ از روی بوش خارج میشود
حلقه پشت بند جهت پرکردن فضای زیر بوش
درآوردن برینگ از روی ژورنالمخروطی با تزریق روغن برینگ از روی بستر خود بطور ناگهانی بلند می شود که باید توسطیک مهره، حرکت آن را کنترل نمود
در آوردن برینگ از روی بوش تبدیل، فشار پیستونبه حلقه مهار جلوی آن موجب فشار سیلندر به بوش و در آوردن آن از زیر برینگ میگردد
در آوردن برینگ از روی بوش کششی فشار پیستون به برینگ عکس العمل فشارسیلندر به بوش را ایجاد نموده، بوش را از زیر برینگ بیرون می کشد.
نحوه درآوردنبرینگ از روی بوش کششی که دارای شیارها و سوراخهای عبور روغن است.
با تزریق روغنبه فاصله بین بوش و برینگ اصطکاک تقلیل یافته، با پیچاندن مهره، بوش از زیر برینگ بیرون کشیده میشود