فن آوری اطلاعات و خدمات صنعتی شرکت سنا اندیشه

فن آوری اطلاعات و خدمات صنعتی شرکت سنا اندیشه

آموزش و بحث در مورد واحد های تعمیراتی شرکت سنا اندیشه در پروژه پتروشیمی آریاساسول
فن آوری اطلاعات و خدمات صنعتی شرکت سنا اندیشه

فن آوری اطلاعات و خدمات صنعتی شرکت سنا اندیشه

آموزش و بحث در مورد واحد های تعمیراتی شرکت سنا اندیشه در پروژه پتروشیمی آریاساسول

واحد مراقبت هوای فشرده


فیلتر(Filter)

اولین و اصلیترین قسمت در مجموعه واحد مراقبت فیلتر میباشد. این بخش وظیفه جداسازی ذرات جامد موجود در هوا را بر عهده دارد. وجود آلودگی در هوا باعث اختلال در عملکرد شیرها و عملگرها میشود در ضمن عمر این قطعات را نیز کاهش میدهد. فیلتر باقیمانده آب موجود در هوا را نیز میگیرد. 

فیلتر(Filter)

اولین و اصلیترین قسمت در مجموعه واحد مراقبت فیلتر میباشد. این بخش وظیفه جداسازی ذرات جامد موجود در هوا را بر عهده دارد. وجود آلودگی در هوا باعث اختلال در عملکرد شیرها و عملگرها میشود در ضمن عمر این قطعات را نیز کاهش میدهد. فیلتر باقیمانده آب موجود در هوا را نیز میگیرد. اساس عملکرد آن چنین است که هوا با ورود به فیلتر از روی صفحه‌ای میگذرد که این صفحه به هوا حرکت دورانی میدهد. این حرکت باعث ایجاد نیروی گریز از مرکز شده و بدین طریق ذرات جامد و آب از هوا جدا میشوند و در ته کاسه فیلتر رسوب میکنند. سپس هوا از میان سنگ فیلتر زینتری عبورکرده و تصفیه میشود. سنگ فیلتر با توجه با ابعاد مش‌بندی آن میتواند ذرات با ابعاد گوناگون را از خود عبور دهد. سنگ فیلتر متداول 20 میکرومتر میباشد این سنگ میتواند تنها ذرات کوچکتر از 20 میکرومتر را از خود عبور دهد. سنگ فیلتر پس از مدتی کثیف میشود و این امر موجب افت فشار خواهد شد؛ لذا باید سنگ را تعویض یا تمیز نمود(تعویض سنگ توصیه میشود.).
آب جمع شده در کاسه پس از رسیدن به حد معینی باید تخلیه شود که این عمل توسط یک شیر تخلیه صورت میگیرد. در صورتی که تخلیه دستی مشکل باشد و یا میزان رطوبت زیاد باشد توصیه میشود از فیلترها با تخلیه اتوماتیک استفاده شود.

 

شیر تنظیم فشار ( Pressure Regulator)


جهت ثابت نگه‌داشتن فشار کاری مستقل از نوسانات فشار شبکه از این شیر استفاده میشود. باید توجه داشت فشار اولیه (ورودی) در این شیر همواره از فشار ثانویه (خروجی) بیشتر باشد زیرا این وسیله نمیتواند بعنوان تقویت کننده فشار عمل کند. دو نوع شیر تنظیم فشار وجود دارد؛ یکی همراه با دهانه تخلیه است و فشار اضافی بوجود آمده در شبکه را با خارج کردن هوا از بین میبرد و دیگری بدون دهانه تخلیه میباشد که در آن امکان تخلیه هوا وجود ندارد.

شیر تنظیم فشار

روغن‌پاش ( Lubricator)

توسط روغن‌پاش میتوان ادوات پنیوماتیکی را روغن‌کاری نمود. روغن‌کاری قطعات متحرک سیلندرها و شیرها موجب کاهش اصطکاک و در حین حال مانع سائیدگی قطعات میشود. در ضمن روغن‌کاری موجب می شود که قطعات تا حدودی در برابر زنگ‌زدگی محافظت بشوند. البته باید توجه داشت که قطعاتی که در مدارهای کنترلی پنیوماتیکی کار میکنند بهتر است از هوای عاری از روغن استفاده نمایند. روغن‌پاش باید پس از فیلتر و شیر تنظیم فشار قرارگیرد. باید توجه داشت که روغنی را استفاده نمود که با نشت‌بندها سازگار باشد و باعث از بین رفتن آنها نگردد. در مجموع روغن‌هایی با پایه نباتی جهت استفاده در روغن‌پاش توصیه میشود.( به هیچ وجه استفاده از روغن هیدرولیک توصیه نمیشود.) از جمله این روغن‌ها میتوان به روغن‌های AWS AWS و AWSشرکت CASTROL و یا TELLUS TELLUS و TELLUS شرکت SHELL اشاره نمود.

 

روغن پاش

 

واحد مراقبت(Air Treatment Unit)

از کنار هم قرار گرفتن تجهیزاتی که در بالا ذکر شد واحد مراقبت ایجاد میشود. در واقع هوا پس از عبور از واحد مراقبت آماده مصرف در تجهیزات پنیوماتیکی میباشد. هر واحد مراقبت معمولاً از یک فیلتر، یک شیر تنظیم فشار، یک روغن زن و یک نمایشگر فشار تشکیل شده‌است. البته علاوه بر تجهیزات فوق برحسب نیاز، میتوان از میکروفیلتر، شیر را‌‌ه‌انداز‌آرم(Soft Start Valve) و یا پرشرسوئیچ نیز استفاده نمود. قبل از هر واحد مراقبت باید یک شیر قطع و وصل نصب گردد این شیر میتواند به صورت دستی، برقی و یا پنیوماتیکی عمل کند.

 

واحد مراقبت